Monday, April 20, 2015

apa nak jadi?

dulu time budak-budak,
bila cikgu tanya cita-cita ape?
dengan penuh semangat aku jawab...

DOKTOR!

time tu doktor, polis, askar,
memang keje paling up la kat mata budak-budak hingus baya aku
kalau ade sebut lain sikit
satu kelas buat muka kagum
even tak tahu ape jadahnya keje tu punya keje

bila dah besar sikit
lepas kejadian kaki member ngaji kena pisau
aku dah seriau tengok darah
so, aku face up reality
aku tak boleh jadi doktor
aku tukar cita-cita

PEMILIK PUSAT PERANGINAN

entah dari mana aku dapat cita-cita ni
aku pun tak tahu lah
tak ingat.

pastu tukar lagi

FASHION DESIGNER

ajet-ajet stylist, acah-acah vogue je ni

masuk universiti
aku just ikut flow
lantak la nak jadi apa
dah dapat tawaran belajar kejuruteraan awam
so, maybe jadi

ENGINEER

kot.
tengok je lah nanti.

tapi cita-cita utama,
ISTERI SOLEHAH
IBU MITHALI
inshaAllah

tapi sekarang ni
perlulah jadi ANAK YANG PATUH



oh. oh.
nak citer fasal si harith rifqi
cita-cita si labu ni yang first,

ASKAR

mak tak bagi
mak bagitau si labu nanti cepat mati
entah apa lah mak fikir
malas nak campur

so si labu tukar cita-cita

PEMANDU TEKSI

apa-apa lah labu
janji rezeki halal
juga jadi orang yang berguna
dan dan dan
yang paling penting
HORMAT KAKAK KAU YANG TERCINTA NI DULU


No comments:

Post a Comment